کد خبر: 183
تاریخ انتشار: خرداد 1, 1399
گروه : روزنامه

۲۳سال در جست‌و‌جوی امیدواری

۲۳سال در جست‌و‌جوی امیدواری

مهدی شفیعی
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
تیتر شماره صفر ایران ورزشی که در تاریخ 30 اردیبهشت 1375 منتشر شد، این بود:«امیدواری در سیمای ملی‌پوشان». عکس یک هم به تمرین بازیکنان تیم ملی فوتبال اختصاص داشت که خود را برای دیدارهای مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه آماده می‌کردند. چهره‌های مصمم بازیکنانی چون مهدی مهدوی کیا، نعیم سعداوی، اسماعیل حلالی، نادر باقری، مهرداد میناوند، علی میرزا استواری، محسن گروسی، مهدی پاشازاده و…
خبر از ظهور نسلی می‌داد که اندکی بعد به تیم ملی خاطره‌های ایرانیان تبدیل شدند. بسیاری از حاضران در آن عکس سرنوشت‌های متفاوتی پیدا کردند. مهدی مهدوی کیا به یک ستاره بین‌المللی تبدیل شد، فرهاد مجیدی به 7 محبوب استقلالی‌ها و سرمربی، مهدی پاشازاده به یک مربی جوان و نوگرا و البته نادر باقری دارفانی را وداع گفت اما هنوز ما در جست‌و‌جوی «امیدواری» هستیم. امیدوار به آینده بهتر برای ایران، برای ورزش و برای مردمی که دلخوشی‌شان ورزش است.
خانواده روزنامه ایران ورزشی حالا شمع ۲۳ سال فعالیت مستمر را فوت می‌کند و به آینده امیدوار است. موفقیت و دیرپایی این روزنامه مدیون همه کسانی است که در آن قلم زده‌اند. در تحریریه‌اش کار کرده‌اند و با تلاطم‌ها کنار آمده‌اند. حتی آنها که برای یک روز همکار ما بودند هم در این موفقیت سهیم هستند.
در خبرهای عصرارتباطات مدام گزاره «عمر روزنامه‌های کاغذی به پایان رسیده است» تکرار می‌شود. عاشقان تکنولوژی می‌گویند همه چیز در موبایل وجود دارد و چه نیازی به انتشار روزنامه و مجله هست؟ منتقدان می‌گویند وقتی می‌شود «خبر» را در لحظه دریافت کرد، چرا باید منتظر انتشار آن در روزنامه‌ای ماند که فردا دست مخاطب می‌رسد و خبر دیگر کهنه و بیات شده است؟
نقدها البته وارد است اما هنوز این روزنامه‌های کاغذی هستند که از اصالت بیشتری برخوردارند، هنوز مطالب منتشره در روزنامه‌ها و مجلات است که در آرشیوها قابل دسترسی است و بسیاری از اخبار دنیای مجازی با یک کلیک اشتباه، با یک فیلتر شدن، با یک تغییر مدیریت ممکن است برای همیشه از دسترس خارج شود. چه بسیار سایت‌ها و پایگاه‌های خبری که در این بیست و چندسال آمدند و رفتند و همه اخبار را با خود به اعماق تاریک دنیای وب بردند.
با این همه روزنامه ایران ورزشی ضمن حفظ استانداردهای کلاسیک روزنامه نگاری، فرزند زمانه خویشتن هم هست. در یکسال گذشته و با یک برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری منطقی، روزنامه محتوای خود را از «خبر» به‌سمت «تحلیل» و «فراخبر» تغییر داده است و حالا به جرأت می‌توان گفت که هیچ رسانه ورزشی همانند ایران ورزشی هر روز انبوهی از یادداشت‌های تحلیلی را منتشر نمی‌کند.
ایران ورزشی به یک منبع رسمی و قابل استناد برای کسانی تبدیل شده است که بعد از دریافت خبری در گوشی‌های همراه به‌دنبال «تحلیل» تبعات آن هستند. اینکه کسانی این خبر را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهند. تولید محتوا در عصر حاضر، سرمایه‌سازی به شمار می‌رود و نویسندگان ایران ورزشی به دور از سوگیری‌های فردی، علایق شخصی و حب و بغض‌هایی که بسیاری اوقات دامن اهل قلم را می‌گیرد هر روز این سرمایه خلق شده را با قیمت بسیار اندک در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.
از سوی دیگر تولید محصولاتی مانند «ویژه‌نامه» آخر هفته ایران ورزشی، پادکست ایران ورزشی و فعالیت گسترده در شبکه‌های اجتماعی باعث شده است برای هر‌مخاطبی، با هر سلیقه‌ای محتوا تولید شود که انجام این کار به‌صورت روزانه دشوار اما لذتبخش است. همین که حالا بسیاری از کارشناسان و حتی سایت‌ها و روزنامه‌های ورزشی دیگر مطالب منتشره در ایران ورزشی را با و حتی بدون ذکر منبع بازنشر می‌کنند برای ما افتخار است.
طبعاً تولید محتوای متکثر با خطا هم همراه است که در سالگرد انتشار روزنامه، برخود واجب می‌دانم از همه کسانی که در این سال‌ها در نتیجه خطای ما دچار رنجش شده‌اند، ضمن عذرخواهی، برای خود، همراهان و مخاطبان گرانسنگ از خداوند منان صبر، آرامش، دور اندیشی و دور ماندن از قضاوت‌های پرشتاب آرزو کنم.
خانواده ایران ورزشی با کار مستمر و پرهیز از ورود به جنجال سازی‌های کم ارزش اما پر هزینه تلاش می‌کند تا کماکان «در جست‌و‌جوی امیدواری» بکوشد و روزهای خوب بسازد، نه اینکه تنها منتظر آمدن روزهای خوب بماند.

برچسب ها : فوتبال ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.