کد خبر: 171
تاریخ انتشار: خرداد 1, 1399

پلاسما درماني در انتظار جواب

پلاسما درماني در انتظار جواب

آرمان ملی: تا روز گذشته شمار مبتلایان به کرونا در کشور به ۱۲۶‌هزار و ۹۴۹ نفر رسید. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان از سه شنبه (30 اردیبهشت) تا (۳۱ اردیبهشت) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲هزار و ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۶۴ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷‌هزار و ۱۸۳ نفر رسید. تاکنون ۹۸‌هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. ۲۶۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۷۳۱‌هزار و ۲۱۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت: «وضعیت کشور (به‌جز خوزستان) از لحاظ شیوع در ثبات نسبی قرار دارد و از 30 تا 31اردیبهشت‌ماه،  در ۱۰ استان موارد فوتی صفر و در ۸ استان، یک مورد فوتی گزارش شده است. در عین حال انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران از روند کاهشی بیماری کرونا در استان تهران خبر داد و گفت: وزارت بهداشت برای بازگشایی هر موسسه و هر مکانی که باید بازگشایی شود، پروتکلی را آماده کرده است، به‌طور مثال با توجه به اینکه قرار است رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها بعد از عید سعید فطر بازگشایی شوند برای آنها توسط وزارت بهداشت پروتکلی تهیه شده است، چراکه نمی‌توانند با همان ظرفیت قبلی ادامه فعالیت داشته باشند.
 فعالیت مراکز اقامتی در شهرستان‌های سفید
همچنین علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  اعلام کرد که فعالیت هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی شهرستان‌های سفید از لحاظ شیوع کرونا، از سر گرفته شده است. این مراکز باید برای پذیرایی از مسافران در عید فطر آماده باشند. به گفته وزیر میراث فرهنگی، همچنین هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی برای شروع فعالیت دوباره خود در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام و پروتکل‌های بهداشتی را دریافت کرده‌اند . با این حال سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران با تاکید بر اینکه سفرهای جدید به معنای ابتلاهای جدید به کرونا است، از مردم خواست که در عید فطر سفر نکنند. نمکی همچنین تاکید کرد: در صورت خیز جدید کرونا در کشور مهار آن برای ما بسیار نفس‌گیر است. کسی از استان‌های قرمز کرونا بیرون نیاید و کسی هم به این استان‌ها وارد نشود.
  پلاسما درمانی تنها راه درمان!
«پلاسما درمانی می‌تواند روشی قطعی برای درمان کرونا باشد، منوط بر اینکه زود انجام شود». این بخشی از صحبت‌های حسن ابوالقاسمی، سرپرست پروژه طرح پلاسما درمانی ایران است که باور دارد، این روش درمانی که چندان نیز جدید نیست می‌تواند اقدامی امیدبخش در بهبود مبتلایان به ویروس کرونا باشد، اما بسیاری براین باورند که این روش درعین حال به تحقیق و بررسی بیشتری نیاز دارد. با این حال ابوالقاسمی با بیان اینکه این روش بسیار نزدیک است که به سرانجام برسد، اعلام کرد:  «هم اکنون این روش در بیمارانی که حالشان وخیم است، منتج به طول مدت بستری کمتر بیماران و کاهش مرگ و میر شده است.» پلاسما درمانی به اهدای پلاسما توسط بهبود یافتگان کووید ۱۹ نیاز دارد. روشی که کشورهای مختلف در حال تحقیق درباره اثربخشی آن در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا جدید است. ساختار پلاسما درمانی به این شکل است که وقتی کسی به بیماری ویروسی مبتلا شده و بهبود می‌یابد، بدن آن فرد در برابر عامل بیماری آنتی بادی تولید می‌کند و در نتیجه فرد در برابر بیماری مصون می‌شود.وی همچنین افزود: «ما به افرادی با وضعیت ناپایدار هم پلاسما تزریق کردیم؛ در این اقدام نتایجی هم بدست آوردیم، امّا چه بیمار بدحال باشد و چه شرایط بهتری داشته باشد، تا حد ممکن باید زودتر تحت درمان قرار بگیرد. نباید اجازه بدهیم بیمار 10 روز در آی سی یو بستری باشد و سپس اقدام به تزریق پلاسما کنیم. حتی باید از پلاسما برای افرادی که در معرضِ خطر بالای ابتلا هستند، برای پیشگیری از ابتلا استفاده کرد.

برچسب ها : پلاسمادرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.